Zoeken

Apotheek

Herhaalmedicatie
Herhaalreceptuur (chronische medicatie) kunt u via de website of telefonisch bestellen. Gelieve rekening te houden met de leveringsdagen van de medicatie op de praktijk.

Wanneer besteld? Wanneer staat het klaar?
Maandag voor 16 uur Donderdag na 14 uur
Dinsdag voor 16 uur Vrijdag na 14 uur
Woensdag morgen Maandag na 14 uur
Donderdag voor 16 uur Dinsdag na 14 uur
Vrijdag voor 16 uur Donderdag vanaf 8 uur

Bestel tijdig zodat u op tijd over uw chronische medicatie kunt beschikken. Indien u uw medicatie door iemand anders dan uzelf wilt laten ophalen, graag dan deze persoon eenmalig machtigen. Het formulier hiervoor is terug te vinden op de website of op te halen in de apotheek.

Medicatie

Medicatie wordt uitsluitend op een geldig recept verstrekt.

 

Duur voorschrift medicijn en preferentiebeleid

 

Nieuwe medicatie
Indien u van de specialist of de huisarts een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven, dan mag de apotheek deze meegeven voor de maximale duur van 2 weken. Waar van toepassing krijgt u een herhaalrecept mee voor gebruik na de eerste 2 weken voor een langere periode. Dit om vroege bijwerkingen of andere problematiek tijdig op te sporen.

Na de eerste 2 weken én bij blijvend noodzakelijk gebruik, wordt medicatie als chronisch betiteld. Deze mag dan volgens de prescriptieregeling van de overheid, voor de maximale duur van 3 maanden per herhaalrecept worden meegegeven.

Uitzonderen hierop zijn benzodiazepines (‘slaapmedicatie’) en medicijnen die vallen onder opiumwetgeving. Deze mogen maar voor de duur van 1 maand worden meegegeven.

Preferentiebeleid
Uw zorgverzekeraar vergoedt bij voorgeschreven medicijnen één en dezelfde producent van het geneesmiddel. Enkele voorbeelden van producenten zijn PCh, Actavis en Sandoz. Dit is het zogenaamde preferentiebeleid, hetgeen per medicijn per zorgverzekeraar vast ligt. Wij moeten dit preferentiebeleid volgen.

Alleen indien het medicijn direct moet worden gebruikt en de producent niet voorradig is, zullen we een ander merk leveren. Bij herhaling van dit medicijn zullen we dan wel het preferente merk van uw zorgverzekeraar leveren. Dit kan helaas per kwartaal veranderen. Ook zijn er soms leveringsproblemen van een bepaalde fabrikant waardoor u een ander merk meekrijgt. U kunt er wel altijd vanuit gaan, dat de werkzame stof hetzelfde is.

Medicijninformatie

Alles over medicijnen, bijsluiters, kosten en vergoedingen vindt u op de site van kiesbeter.

Verkeer

Eén op de zes Nederlanders gebruikt medicijnen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Op de website rijveiligmetmedicijnen.nl kunt u opzoeken of uw medicijn invloed heeft op uw rijgedrag.

Bijsluiterinformatie per telefoon

De Nationale Bijsluiter Telefoon is er voor mensen die slechtziend of blind zijn. Via telefoonnummer (0900) 0125 (± € 0,03 p/m lokaal tarief) zijn bijsluiterteksten van medicijnen te beluisteren.

Bijzondere medicatie

Benzodiazepines (‘slaapmedicatie’)

Vanuit de overheid komen er steeds meer regels en controles op de afgifte van medicijnen en de indicatiestelling hiervan.
Dit betreft o.a. de benzodiazepines. Deze worden uitsluitend vergoed indien de indicatie één van de volgende is;

Bij de overige redenen zullen de medicijnen moeten worden betaald door de gebruiker.
Tevens geldt voor al deze medicijnen dat ze bij chronisch gebruik slechts voor de duur van een maand mogen worden meegegeven.

Maagbeschermers

Het komt nogal eens voor dat er maagmedicatie wordt voorgeschreven bij andere medicatie. Dit zal zich met name voordoen bij ontstekingsremmers (o.a. diclofenac, ibuprofen en naproxen). Deze medicijnen dienen ter bescherming van uw maag-darmstelsel. De specialist/ huisarts zal deze indicatie stellen. Voor deze maagbeschermers geldt dat u een wettelijke eigen bijdrage of zelfs het volledige bedrag moet betalen.

Alleen indien hetzelfde maagmedicijn aansluitend gedurende 6 maanden wordt gebruikt, komt deze na deze 6 maanden in aanmerking voor vergoeding.

Zelfmedicatie

Een beperkt aantal producten zijn vrij verkrijgbaar bij de apotheek. Dit gaat om bijvoorbeeld paracetamol, Nurofen, hoestdrank en Trachitol. De assistent kan u vertellen of het door u gewenste product hieronder valt. Veel voorkomende medicijnen zoals codeïne, ontstekingsremmers en vele huidcrèmes zijn alleen op voorschrift van een arts te verkrijgen.

Is er iets niet wat u zoekt? Wij kunnen dit veelal bestellen waarna u het de volgende werkdag kunt afhalen.

Privacy

Indien u bij uw bezoek aan de Dokterspost de assistent nodig heeft, wilt u dan zo vriendelijk zijn om eerst plaats te nemen in de wachtkamer.
Dit omwille van de privacy van andere personen. De assistent kan ook bezig zijn met een andere taak die eerst afgerond moet worden.

Ook na een bezoek aan de huisarts waarbij medicatie is voorgeschreven, vragen wij u om plaats te nemen in de wachtkamer.

De assistenten proberen u zo snel mogelijk te helpen. De algehele afhandeling van ieder recept vraagt de nodige (administratieve) handelingen en controles.

Factuur

Op het moment dat u niet vergoede medicijnen ophaalt , dient u deze direct te betalen. Betaling kan contant, maar bij voorkeur met PIN. Wij sturen hiervoor geen facturen meer. Door deze maatregel dingen wij de administratieve last in de apotheek terug.
U kunt alleen een factuur ontvangen voor kosten van medicijnen met een gedeeltelijke eigen bijdrage. Deze ontvangt u in de eerstvolgende maand na aflevering van desbetreffende medicijnen.

Heeft u vragen over uw factuur? Neem contact op met de assistent.

Twijfelt u of u wel naar de huisarts moet?
Op de volgende websites vindt u meer informatie.